جوانان ایرانی

  • تاریخ : ۲۱ام تیر ۱۳۹۷

تغییر ذهنیت منفی و افکار منفی ؛ ما دارای یک مغز فوق العاده تکامل یافته هستیم تا تصمیم بگیریم و به سرعت به تهدیدهای امنیت خود پاسخ دهیم. سازگاری با اتخاذ تصمیم سریع در هنگام مواجهه با حوادث ترسناک به ما کمک کرد و میکند تا زنده بمانیم.

وقتی که ما نگران یا دارای افکار منفی هستیم، مغز خود را فریب میدهیم تا فکر کنیم که یک تهدید فوری وجود دارد که باید از آن مراقبت کنیم. در نتیجه، مقابله ما با مغزهای متفکر برای پاسخ به حوادث منفی،کلمات و رفتار سریع تر از آنچه که خلاف آن عمل میکنیم،برنامه ریزی شده است.

وقتی به طور مثبت فکر میکنیم،مغز ما فرض میکند که همه چیز تحت کنترل است و هیچ اقدامی مورد نیاز نیست.باما درادامه این مقاله از جوانان ایرانی جوانان ایرانی همراه باشید تا دلایل دیگری هم وجود دارد را در میان بگذاریم.

مطالعه ای در ژورنال روانشناسی بالینی، اثرات نگرانی بر انجام یک کار را مورد مطالعه قرار داد. موضوعات مورد نیاز برای دسته بندی چیزها در دو دسته مورد نیاز بودند. افرادی که گزارش دادند که ۵۰ ٪ از زمان را نگران هستند و یا بیشتر در توانایی آنها برای دسته بندی اشیا به عنوان دشواری کار مرتب سازی آنها را نشان میدهند.

آنها قادر به نشان دادن این امر بودند که اختلال در نتیجه افزایش سطح افکار منفی بوده است. زمانی که مغز با وظایف پیچیده روبرو می شود،تفکر منفی میتواند به توانایی شما برای پردازش اطلاعات و فکر کردن به طور واضح آسیب برساند.

اگر صحبت های محقان صحیح باشد،در واقعه با مشکلات ذهن شما به طور منفی فکر میکند و نه تنها به حل چیزی کمک نمیکند،بدتر نیز میکند.در واقع برای شما سخت تر است که به یک راه حل مفید فکر کنید.

بادامه مغز و حافظه

اگر تمایل دارید نسبت به استرس واکنش نشان دهید، میتواند به دلیل تغییرات در مغز شما با تفکر منفی باشد.تجربیات منفی در مغز توسط بادامه ذخیره می شوند. مغز همچنین مسئول مبارزه یا واکنش گریز مغز است. قشر پیش پیشانی پاسخ ما را به استرس تنظیم میکند.

فردی که با یک وضعیت استرس زا مانند بودن در ترافیک مواجه است،سطح تهدید را برای امنیت خود مورد ارزیابی قرار میدهد و نتیجه گیری میکند که تهدید کمتر از عامل دلخوری است و تا زمانی که تمام شود،خود را رها میکنند.

در مقابل، فردی که قبلا در معرض فشار قرار گرفته بود که زندگی را تهدید میکرد و از PTSD رنج میبرد ممکن است ترافیک را تهدیدی برای امنیت خود ببیند و پاسخ دهد که آنها در حال حمله هستند.آنها توانایی تمایز بین تهدید واقعی و استرس درک شده و واکنش بیش از حد را ندارند.

واکنش تالاموس ناشی از استرس

تالاموس مسئول ارسال سیگنال های حسی و حرکتی به بقیه بدن است اما درک نمیکند که افکار منفی مثل خطر واقعی نیستند.هنگامی که به افکار منفی فکر میکنید، تالاموس فرض میکند که باید بدن را برای فرار آماده کند.در نتیجه، بدن ما نشانه های استرس واقعی از ضربان قلب، فشار خون بالا و حالت برانگیختگی شدید را تجربه میکند.

تصور کنید که آرام نشسته و ناگهان نشانه های فیزیکی ترس را احساس میکنید. شما میتوانید ضربان قلب خود را حس کنید،میزان تنفس شما افزایش می یابد و فشار خون شما بالا میرود. شما شروع به جستجوی علل این نشانه ها میکنید، اما وقتی هیچ توضیح منطقی ای برای واکنش ترس وجود ندارد، تالاموس باعث می شود تا شما یک حمله عصبی داشته باشید.

افکار منفی با تحریک این واکنش استرسی،بر مغز ما تاثیر میگذارند. استرس مزمن بر بدن تاثیر میگذارد و میتواند اثرات منفی بر سلامت ما داشته باشد.

استرس ناشی از تفکر منفی!

استرس ناشی از تفکر منفی باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود که ممکن است احتمال اختلالات ذهنی مانند اضطراب،افسردگی، اختلال کم توجهی بیشفعالی، اسکیزوفرنی و اختلالات روحی را تحت تاثیر قرار دهد.

نشان داده شده است افرادی که اختلال استرس پس از حادثه دارند،در مغز آنها ناهنجاری هایی دیده می شوند که،مقدار ماده خاکستری در برابر ماده سفید کم است.

تفاوت این است که ماده خاکستری در جایی است که اطلاعات توسط نورون ها پردازش می شود در حالی که ماده سفید یک شبکه فیبری است که نورون ها را بهم مرتبط میکند.استرس مزمن ارتباطات ماده سفید بیشتری را ایجاد میکند اما نورون های کمتری دارند.

تعادل مواد خاکستری و ماده سفید در مغز برای زمان بندی ارتباطات در مغز اهمیت دارد. باور بر این است که اختلال در ارتباطات هم احساسات شما و هم خاطرات شما از تداعی آن را تحت تاثیر قرار میدهد.مشکل این است که مغز ما در یادگیری از تجربیات بد،بد و یادگیری از تجربیات خوب،خوب است.

بنا به گفته دکتر ریسک هنسن، سازنده برنامه آموزشی در محیط خوب، یک برنامه آموزشی مغز برای استفاده از ذهن شما برای بهبود خوشبختی شما،میگوید افرادی که برنامه آموزش خود را به اتمام رسانده اند اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه میکنند و به طور قابل توجهی کنترل نفس، عشق، رضایت، شادی،رضایت از زندگی و شادی کلی را تجربه میکنند.”

بهبود ذهن ما با حذف تفکر منفی امکان پذیر است.جایگزینی تفکر منفی با افکار مثبت مثل آموزش دادن به مغز شما مانند یک سگ است.شما برای رفتار خوب یک سگ به او جیزه مثلا استخوان میدهید و مغز شما مشابه آن است که افکار مثبت لذت را در مغز ایجاد میکنند، که یک پاداش است.

زمانی که ما احساس لذت میکنیم، بیشتر آن را میخواهیم، بنابراین به مغز خود افکار مثبت بدهید و آن را در رژیم غذایی ثابت خود قرار دهید و از لذت خود نگهداری کنید.